Απειλές στον Υμηττό

[Παρουσιάζουμε δύο κείμενα σε αυτή τη σελίδα: α) την εισαγωγική εισήγηση που έγινα από τον πολεοδόμο και μέλος της Διαδημοτικής Επιτροπής Πάνο Τοτσικα, στην πρόσφατη ημερίδα της 2ης Δεκεμβρίου 2007 «Συνάντηση για τον Υμηττό» στο δημαρχείο Καισαριανής και β) τα συμπεράσματα που κατατέθηκαν από το μέλος του προεδρείου της Συνάντησης, Χριστίνα Χρηστίδου, ως περίληπτική σύνθεση των τοποθετήσεων.]

Πάνος Τότσικας: Από ποιους απειλείται ο Υμηττός; – είναι το αντικείμενο της σημερινής κουβέντας. Όπως αναφέρεται και στην αφίσα της σημερινής συνάντησης, ο Υμηττός απειλείται από τις πυρκαγιές και από τους εμπρησμούς, από την καταπάτηση της δημόσιας γης, τις οικιστικές επεκτάσεις, τους αποχαρακτηρισμούς δασικών εκτάσεων, τις «κοινωφελείς» εγκαταστάσεις, τους αυτοκινητόδρομους. Για τα ζητήματα αυτά, καθώς και για κάποια άλλα ακόμα, θα γίνουν στη συνέχεια ειδικές τοποθετήσεις. Επιγραμματικά εδώ επισημαίνουμε:
• Πυρκαγιές – Εμπρησμοί
Οι πυρκαγιές στον Υμηττό τα τελευταία 25 χρόνια είναι πολύ συχνές και μερικές ιδιαίτερα καταστροφικές, όπως το 1995, το 1998 και κάποιες άλλες πυρκαγιές. Θεωρείται βέβαιο ότι ένα μεγάλο μέρος από τις πυρκαγιές αυτές οφείλονται σε εμπρησμούς και όχι σε τυχαία γεγονότα. Ιδιαίτερα, τόσο οι δύο μεγάλες φετινές πυρκαγιές, όσο και οι δεκάδες μικρότερες που ακολούθησαν, οφείλονται σε συνειδητούς εμπρηστές, οι οποίοι υποτίθεται ότι αναζητούνται…
• Καταπατήσεις
Ο Υμηττός θεωρείται στο σύνολό του δημόσιος δασικός χώρος. Εκτός από κάποια τμήματά του, που έχουν παραχωρηθεί νομότυπα σε δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς κατά κυριότητα ή κατά χρήση, υπάρχουν και κάποιες διακατεχόμενες εκτάσεις τις οποίες διεκδικούν ή έχουν σφετεριστεί διάφοροι ιδιώτες. Σε κάποιες περιοχές (Γλυφάδα, Ηλιούπολη, Βύρωνας, Καισαριανή, Παπάγου, Χολαργός) το πρόβλημα αυτό είναι ιδιαίτερα έντονο και θεωρείται αναγκαίο να ξεκαθαριστεί άμεσα το δασικό κτηματολόγιο, προκειμένου να αποτραπούν εκτεταμένες καταπατήσεις δημόσιων δασικών χώρων, από ιδιώτες και την Εκκλησία, η οποία διεκδικεί πάνω από 14.000 στρέμματα στον Υμηττό.
• Αποχαρακτηρισμοί δασικών εκτάσεων – οικιστικές επεκτάσεις – «κοινωφελείς» εγκαταστάσεις
Πέραν των εγκεκριμένων Σχεδίων Πόλεων των Δήμων που περιβάλλουν τον Υμηττό, μέσα από μια σειρά διοικητικές πράξεις π.χ. τοπικά Ρυμοτομικά Σχέδια κ.λ.π., προωθούνται από δημόσιους φορείς, αλλά και από Δήμους της περιοχής οικιστικές επεκτάσεις σε διάφορες δασικές περιοχές του Υμηττού, εντός της Β΄ Ζώνης προστασίας, με στόχο τη δημιουργία «κοινωφελών» κτιριακών εγκαταστάσεων, όπως π.χ. τα Κέντρα Υψηλής Τάσης της ΔΕΗ, εγκαταστάσεις της ΕΥΔΑΠ, εκπαιδευτικά συγκροτήματα, αθλητικές εγκαταστάσεις, πολιτιστικές εγκαταστάσεις κ.α.
Παράλληλα, επεκτείνονται νομότυπα ή παράνομα Νεκροταφεία (Ζωγράφου, Παπάγου, Χολαργός κ.α.), σταθμοί μεταφόρτωσης απορριμμάτων, γκαράζ απορριμματοφόρων και λοιπών οχημάτων των Δήμων κ.λπ. Για όλα τα παραπάνω, συνήθως εξασφαλίζονται από το αρμόδιο Δασαρχείο οι αποχαρακτηρισμοί δασικών εκτάσεων, με αποτέλεσμα την εξαφάνιση των δασικών χαρακτηριστικών από εκτεταμένα τμήματα του
Υμηττού, με ό,τι συνέπειες αυτό συνεπάγεται.
Πρόσφατα, ο «Σύνδεσμος Προστασίας και Ανάπτυξης Υμηττού, ο Σ.Π.Α.Υ., ως όργανο των 15 Δήμων γύρω από τον Υμηττό, σε ανακοίνωσή του με αφορμή τις απαιτήσεις της Εκκλησίας να επεκτείνει τις κτιριακές εγκαταστάσεις της Μονής Αγ. Ιωάννη Προδρόμου, «…εκφράζει για άλλη μια φορά την πάγια και διαχρονική θέση του για απαγόρευση ανέγερσης οιουδήποτε κτίσματος στη δασική ζώνη του Υμηττού…».
Θεωρώντας ως θετική τη θέση αυτή του Σ.Π.Α.Υ., η οποία βέβαια έρχεται σε αντίθεση με προηγούμενα, αλλά και τωρινά σχέδια διαφόρων Δημοτικών Αρχών που συμμετέχουν στον Σ.Π.Α.Υ., ελπίζουμε ότι θα εφαρμοσθεί και στην πράξη. Επισημαίνουμε ότι το 1999, ύστερα από αντιδράσεις Δήμων, δεν υλοποιήθηκε η εισήγηση του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας -του Ο.Ρ.Σ.Α. δηλαδή- να τροποποιηθεί το ισχύον Προεδρικό Διάταγμα του 1978 για την προστασία του Υμηττού, ώστε να αποτραπεί η δυνατότητα δόμησης στον δασικό χώρο «κοινωφελών» εγκαταστάσεων, πλην αναψυχής και πολιτισμού. Δηλαδή ουσιαστικά δεν έγινε δεκτό από κάποιους Δήμους να καταργηθεί η Β΄ Ζώνη και να επεκταθεί η Α΄ Ζώνη μέχρι τα όρια του Σχεδίου Πόλεως των Δήμων που περιβάλλουν τον Υμηττό.
Κλείνοντας θα αναφερθούμε στο ζήτημα των αυτοκινητόδρομων, θα υπάρξουν και στη συνέχεια αναλυτικότερες παρεμβάσεις. Στο αρχικό, αλλά και σε επόμενο κείμενό της, τον Μάιο του 2007 η «Διαδημοτική» ανέφερε μεταξύ άλλων: «…Το ΥΠΕΧΩΔΕ προωθεί τα σχέδιά του για την κατασκευή του νοτίου τμήματος της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού, πάνω από τον Καρέα, την Ηλιούπολη και την Αργυρούπολη. Δηλαδή ενός αυτοκινητόδρομου αντίστοιχου της Εθνικής και της Αττικής Οδού, ο οποίος προβλέπεται να συνδεθεί με τον νέο οδικό άξονα που θα ενώνει διαμέσου του Υμηττού, το αεροδρόμιο των Σπάτων με τον χώρο του φερόμενου ως «Μητροπολιτικού Πάρκου» στο Ελληνικό, όπου προγραμματίζεται η κατασκευή ενός νέου οικιστικού συγκροτήματος τουλάχιστον 10.000 κατοίκων…».
Αν και έχουν περάσει αρκετοί μήνες από τότε, το ΥΠΕΧΩΔΕ εξακολουθεί να μη δημοσιοποιεί τα οριστικά του σχέδια για την επέκταση της Αττικής Οδού στο νότιο τμήμα του Υμηττού. Για τον λόγο αυτό είχαμε καλέσει σήμερα το ΥΠΕΧΩΔΕ, κάποιον εκπρόσωπό του να έρθει στη σημερινή συνάντηση να μας πει ακριβώς τι προγραμματίζεται και τι προβλέπεται, αλλά τελικά, όπως βλέπουμε μέχρι τώρα τουλάχιστον, δεν έχει ανταποκριθεί το ΥΠΕΧΩΔΕ στην πρόσκλησή μας.
Μέχρι τώρα, λοιπόν, δεν ξέρουμε ακριβώς τι προγραμματίζει το ΥΠΕΧΩΔΕ, το μόνο που μπορούμε να έχουμε υπόψη μας είναι ένας χάρτης του Αυγούστου του 2006, η τελευταια μελέτη, ο τελευταιος σχεδιασμός που έχουμε υπόψη μας απο το ΥΠΕΧΩΔΕ, Από τότε πιθανώς να έχουν προκύψει κάποιες διαφοροποιήσεις, δεν τις έχουμε υπόψη μας, δεν έχουν δημοσιοποιηθεί δηλαδή.
Απ’ όσα γνωρίζουμε, λοιπόν, μέχρι σήμερα, αυτός ο νέος αυτοκινητόδρομος -ο οποίος θα είναι ένας αυτοκινητόδρομος στον οποίο θα κινείται κανείς πληρώνοντας διόδια, αυτό να είναι σαφές. Θα πληρώνει κανείς για να τον χρησιμοποιεί αυτόν τον δρόμο, οπως την Αττική Οδό, σαν επέκταση της Αττικής Οδού στην ουσία- προβλέπεται να διαθέτει εκτεταμένα υπόγεια τμήματα πάνω από την Καισαριανή, τον Βύρωνα κα την Ηλιούπολη. Αυτό το θεωρούμε και μια νίκη τελικά του Κινήματος, το οποίο εδώ και 10-15 χρόνια μιλούσε για υπογειοποιήσεις κ.λ.π. και τότε μας θεωρούσαν και γραφικούς, όταν μιλάγαμε για υπόγεια τμήματα. Προβλέπεται λοιπόν, σήμερα να διαθέτει και αρκετά εκτεταμένα τμήματα πάνω από την Καισαριανή, τον Βύρωνα και την Ηλιούπολη, αλλά και επιφανειακά τμήματα πάνω από την Αργυρούπολη, καθώς και μεταξύ της Λεωφόρου Βουλιαγμένης και της παραλιακής Λεωφόρου Ποσειδώνος.
Επίσης, προβλέπεται να διαθέτει έναν τεράστιο επιφανειακό ανισόπεδο κόμβο σύνδεσης με το τοπικό οδικό δίκτυο του Βύρωνα και την υφιστάμενη Περιφερειακή Λεωφόρο, η οποία θα συνεχίσει να υπάρχει, αυτός ο δρόμος σήμερα που λειτουργεί ως Κατεχάκη – Αλίμου. Λοιπόν, αυτός ο τεράστιος κόμβος του Σακέττα θα περιλαμβάνει και βέβαια έναν τεράστιο μετωπικό σταθμό διοδίων για να μπορέσει κανείς να μπει στην Αττική Οδό, στην επέκτασή της.
Επίσης μεγάλοι κόμβοι θα υπάρξουν και στην Ηλιούπολη, και στην Αργυρούπολη, στο Νεκροταφείο περίπου. Στην Ηλιούπολη προβλέπεται στο τελείωμα της Λεωφόρου Σοφοκλή Βενιζέλου, στην Αγία Μαύρα, στην Αργυρούπολη στο Νεκροταφείο και ακομη στη συμβολή της Λεωφόρου Βουλιαγμένης με το παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού και στην παραλιακή Ποσειδώνος.
Πρέπει, λοιπόν, να θεωρείται δεδομένο ότι στον βαθμό που υλοποιηθούν τα σχέδια του ΥΠΕΧΩΔΕ για την επέκταση της Αττικής Οδού στον Υμηττό, θα υπάρξει μεταβολή του δασικού χαρακτήρα σε συγκεκριμένες περιοχές του Υμηττού: στον Βύρωνα, στην Ηλιούπολη, στην Αργυρούπολη και ταυτόχρονα, θα προκύψουν σημαντικά κυκλοφοριακά προβλήματα στο υπάρχον οδικό δίκτυο των Δήμων αυτών, προς και από τους προβλεπόμενους κόμβους. Είναι κατανοητό, φαντάζομαι, αυτό.
Δηλαδή θα υπάρξει κυκλοφοριακή επιβάρυνση των Δήμων αυτών από τα διερχόμενα οχήματα όπως συμβαίνει σήμερα στη Λεωφόρο Εθνικής Αντίστασης του Δήμου Καισαριανής, όπου μετά από πολύχρονους αγώνες των κατοίκων και της Δημοτικής Αρχής, το ΥΠΕΧΩΔΕ προγραμματίζει πλέον τη δημιουργία υπόγειας σύνδεσης μεταξύ της Αττικής Οδού και της περιοχής Χίλτον.
Κλείνοντας, θέλουμε να επισημάνουμε ότι η προγραμματιζόμενη επέκταση της Αττικής Οδού στον Υμηττό δε συνεπάγεται την κατάργηση της λειτουργίας του σημερινού οδικού άξονα Κατεχάκη-Αλίμου, όπως ισχυρίζονται ή φαντάζονται κάποιοι, Απλώς θα υπάρξει μια πρόσκαιρη ανακούφιση σε επιβαρημένες σήμερα περιοχές -στην Ηλιούπολη και στην Αργυρούπολη ιδιαίτερα- η οποία πολύ σύντομα θα εξουδετερωθεί από την κυκλοφορία εκατοντάδων χιλιάδων νέων Ι.Χ. αυτοκινήτων στην Αττική και τη δημιουργία ενός νέου πολεοδομικού συγκροτήματος στον χώρο του πρώην Αεροδρομίου του Ελληνικού.
Με βάση όλα όσα αναφέρονται παραπάνω, η μεγάλη πλειοψηφία των μελών της «Διαδημοτικής» πιστεύει ότι σήμερα δεν μπορεί να έχει προτεραιότητα η κατασκευή ενός νέου αυτοκινητόδρομου στον Υμηττό, αλλά η διαφορετική διαχείριση του υφιστάμενου οδικού δικτύου της περιοχής, η ενίσχυση των δημόσιων μεταφορικών μέσων και κυρίως των μέσων σταθερής τροχιάς, η δημιουργία εκτεταμένων λεωφορειολωρίδων, ποδηλατοδρόμων κ.λ.π.
Δηλαδή αυτό που έχει προτεραιότητα είναι η διαμόρφωση μιας διαφορετικής πολιτικής από τη σημερινή για τις μετακινήσεις στην πρωτεύουσα, η οποία θα προστατεύει το φυσικό περιβάλλον και θα σέβεται την ιστορική κληρονομιά, μιας πολιτικής η οποία δε θα προωθεί την εμπορευματοποίηση των δημόσιων χώρων της περιοχής (πρώην αεροδρόμιο Ελληνικού, παραλία Σαρωνικού , Υμηττός) και δεν θα παραχωρεί τους δημόσιους δρόμους σε ιδιώτες για πολύχρονη εκμετάλλευση, όπως συμβαίνει με την υφιστάμενη Αττική Οδό, στην οποία επισημαίνουμε πέραν των άλλων, ο ισχύων Νόμος, ο Νόμος δηλαδή 2445/1996, με τον οποίο κατασκευάστηκε η Αττική Οδός, προβλέπει μέσα στην προστατευόμενη ζώνη του Υμηττού, την Α΄ ζώνη, τη δυνατότητα κατασκευής Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων (Σ.Ε.Α.), καθώς και χώρων εμπορικής υποστήριξης.
Είναι πιθανο δηλαδή αύριο π.χ στον Χολαργό, στο Κορακοβούνι, σε περιοχές που διεκδικούνται δηλαδή από κάποιους, να δούμε να ξεφυτρώνει ένας χώρος εμπορικής υποστήριξης του αυτοκινητόδρομου …
Συνοψίζοντας, επισημαίνουμε ότι ο Υμηττός είναι ένα δημόσιο αγαθό που ανήκει σε όλους μας. Ο συντονισμός των σημερινών υπαρκτών κοινωνικών αντιστάσεων είναι αναγκαίος, προκειμένου να ανατρέψουμε τα σχέδια των εν γένει κερδοσκόπων και να υπερασπιστούμε το δημόσιο συμφέρον, την ιστορική μνήμη, το φυσικό περιβάλλον, τη ζωή μας. Ευχαριστώ.

 

Χριστίνα Χρηστίδου: Αυτό που αναδείχτηκε είναι, όπως είπε και κάποιος φίλος, ότι έχει γίνει η μεγαλύτερη καταστροφή και ολοκληρωτική καταστροφή του περιβάλλοντος των τελευταίων εποχών, η μοναδική, και ένας άλλος που είπε, να κρατήσουμε,ότι είναι κατ’ εξοχήν πολιτικό πρόβλημα.
Η όλη διάρθρωση της ελληνικής κοινωνίας και του Ελληνικού Κράτους έχει επιφέρει αυτά τα αποτελέσματα. Άρα εμείς δίνοντας τη μάχη για τον Υμηττό, στην ουσία θα πρέπει να ξέρουμε ότι δίνουμε μάχη ενάντια σε ολόκληρο το πολιτικό και κοινωνικό σύστημα αυτή τη στιγμή, αν μπορούμε να το καταλάβουμε αυτό. Η διάρθρωση της ελληνικής κοινωνίας είναι ακριβώς αυτή που έχει επιφέρει αυτά τα αποτελέσματα.
Λοιπόν, Δασαρχεία, Περιφέρειες, Δήμαρχοι, συμφέροντα, διαπλέκονται και έχουν φέρει αυτά τα αποτελέσματα. Ο αγώνας μας λοιπόν θα πρέπει να στοχεύει σε πολλές κατευθύνσεις, σε συγκεκριμένες κινήσεις που πρέπει να κάνουμε, πράξεις πια από δω και πέρα. Ειπώθηκαν προτάσεις, είτε αυτή είναι δενδροφύτευση, είτε είναι συναντήσεις με συγκεκριμένα θέματα, είτε η συμμετοχή στα κινήματα τα οποία δημιουργούνται για το περιβάλλον ευρύτερα, οπωσδήποτε, ευαισθητοποίηση του κόσμου, γιατί δυστυχώς και αυτό πάλι ειπώθηκε, είναι το μεγάλο πρόβλημα, είναι κι αυτό στοιχείο της ελληνικής κοινωνίας, είναι αδιάφορη η πλειοψηφία της ελληνικής κοινωνίας, εμείς είμαστε οι γραφικοί κατά κάποιο τρόπο, που δείχνουμε αυτό το ενδιαφέρον και αυτή την ανησυχία.
Παράλληλα ένας τομέας που πρέπει να τον λάβουμε υπόψη μας και δεν τον έχουμε διακρίνει, πιστεύω όλοι, είναι με βάση ότι πια, με βάση κάποια άρθρα του Συντάγματος, έχουμε το ατομικό συμφέρον πάνω στο περιβάλλον, δεν είναι μόνο στη σφαίρα του Κράτους, μπορεί ο πολίτης πια να στραφεί και να διεκδικήσει, όχι μόνο την επαναφορά κάποιων, αλλά και ηθική και αστική βλάβη που υφίσταται από την καταστροφή του περιβάλλοντος, εναντίον συγκεκριμένων φορέων και να πάει και στα Δικαστήρια, τα Ευρωπαϊκά βέβαια, και ένα άλλο μεγάλο θέμα πάλι που το έχουμε αφήσει πιστεύω, είναι το θέμα της Εκκλησίας. Αναφέρθηκε από κάποιους ομιλητές, δεν του έχουμε δώσει το βάρος το οποίο έχει αυτό το θέμα, γιατί διαφαίνεται ότι τελικά η Εκκλησία είναι αυτός ο οργανισμός ο οποίος κατέχει στην ουσία, έχει κάνει κατοχή του μεγαλύτερου μέρους, το 1/3 του Ελληνικού χώρου κατέχεται από την Εκκλησία αυτή τη στιγμή και διεκδικούνται κι άλλοι χώροι και με βάση αυτό πηγαίνουν και όλοι οι υπόλοιποι.
Θα πρέπει λοιπόν από δω και πέρα οι κινήσεις μας να είναι συγκεκριμένες, έχουν γίνει πάρα πολλές ενδιαφέρουσες προτάσεις, θα τα μαζέψουμε αυτά και θα πρέπει πια να κινηθούμε σε πολύ συγκεκριμένες κατευθύνσεις: κινηματική, νομική, κοινωνική, σε πάρα πολλές κατευθύνσεις. Πρέπει να είμαστε απίκο όλοι και σε εγρήγορση, γιατί, παιδιά, θα πεθάνουμε εδώ. Ακριβώς, είναι ένα τσιμέντο και δεν είναι μόνο το τσιμέντο, είναι πια οτι δεν υπάρχει ζωή, έχουν καταπέσει όλα και το ένα παίρνει μπάλα το άλλο.
Πιστεύω ότι θα βγάλουμε κάποια συμπεράσματα από εδώ, και θα ενημερώσουμε, θέλουμε επαφή με όλους, όχι απλά επαφή, θέλουμε την κινητοποίησή σας, τη συμμετοχή σας την έμπρακτη. Είναι θέμα ζωής ή θανάτου πιστεύουμε, δεν είναι μόνο ο Υμηττός, είναι συνολικό το πρόβλημα. Ας ξεκινήσουμε από κάπου, ας βάλουμε κάποιους άξονες δουλειάς και δεν ξέρω τι άλλο να πω. Σας ευχαριστούμε πάρα πολύ για τη συμμετοχή και ελπίζουμε για το καλύτερο. Ευχαριστούμε.

Advertisements

1 Response so far »

  1. 1

    Δημητρης Καραγεωργος said,

    Ο φορεας διαχειρησης δημοσιας περιουσιας θα προβει σε ενεργειες προς πωληση δημοσιων εκτασεων του Κεντρικου και του Νοτιου Υμηττου σε επενδυτες με σκοπό την απομειωση του δημοσιου χρεους οπως οριζεται απο τους δανειστες. Περιοχες μεγαλης αξιας οπως της Γλυφαδας , του Νοτιου Υμηττου επανω και συνεχεια απο τον οικοδομικό ιστο της Βουλας , και της Βουλιαγμενης -Βαρκιζης θα γινουν προτυποι και παραδειγματικοι οικισμοι σε αντιθεση με το τριτοκοσμικο οικοδομικο καθεστος της Αθηνας.


Comment RSS · TrackBack URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: